söndag 2 maj 2010

Söndagstankar...

Okej...nu var det sådär längesen igen. Men bättring är på g...Mest för att jag i dagarna slogs av tanken på att försöka övertala min bästaste vän som nu bor i Italien att starta en blogg. För vem vill inte läsa om en vardag med fotboll, pastabakning och kulturkrockar? *puss*
Nu när jag står här med denna önskning så måste jag ju föregå med gott exempel.


Idag tänkte jag faktiskt skriva något åt det lite allvarligare hållet. Något som jag brinner för och som jag tycker är supermegaviktigt...Hållbar utveckling och framförallt hållbar konsumtion.

Hållbar utveckling får ju många att tänka på miljöfrågor...och det är ju en viktig del. Men det finns även andra aspekter.
Hållbar utveckling handlar helt enkelt om att hur vi ska kunna leva ett bra liv idag utan att det för den sakens skull förstör möjligheterna för kommande generationer att leva ett bra liv. En sak kan man ju i alla fall med säkerhet säga...livet som vi här lever idag är inte hållbart i längden.

Exempel på detta ser vi ju hela tiden... för att kunna leva det liv vi lever och konsumera mycket och billigt förpestar vi vår miljö och vårt vatten med allt ifrån kväve till koldioxid. Vi skeppar varor kors och tvärs över världen, barn vid elfenbenskusten plockar vår kakao, grisar som vi sedan käkar upp lever sina liv utan att någonsin få se solljus( visste ni att Sverige är ett av få länder i världen som har en lag på att grisen ska ha strö på golvet, alltså typ halm att ligga på, ett av få!), människor i Sydamerika kan inte längre skaffa sig mat för dagen eftersom odling av tigerräkor förstör möjligheterna till fiske.

Som sagt otaliga exempel...men jag tror inte att de är okända för någon. Så varför är det då så jäkla svårt att förändra?

Jag själv är ju inte alls något bättre....jag köper kläder som säkert är sydda av någon med lägsta minimilön som jobbar sju dagar i veckan, jag käkar paprika på vintern trots att jag vet att de holländska växthusen konsumerar mer fossilt bränsle än hela Stockholms stad... Men jag jobbar på det! Närproducerat och naturligt försöker jag nu tänka när jag går söndagsrundanCoop...
Försöker även tänka att många bäckar små..kan leda till nåt stort! Att alla kan göra nåt, alla kan dra sitt strå till stacken liksom...Att alla kan rädda världen...lite!
Så vad har du gjort för bra idag?





1 kommentar:

  1. Vad du tänker förnuftigt Karin, man får klart dåligt samvete ibland. Tänk så mycket sånt som pågår medans man lever i sin egna lilla bubbla, och har mage att klaga på att man är stressad.. suck.
    Man borde verkligen tänka mer på sånt när man handlar.. ;)
    Tack för en underbar valborg! Kraam.

    SvaraRadera